Üzlethelyiségek – Market Report 2007/2

A 2007-es év az üzlethelyiségek piacán, azon belül különösen a bevásárlóközpontok részpiacán is bővelkedett rekordokban. A karácsonyi szezonra átadták az ország és egyben a régió legnagyobb bevásárlóközpontját, a 65 ezer négyzetméteres bruttó kiadható területtel rendelkező, az egykori Ăśgető területén épült Arena Plaza-t.

Az óriás bevásárlóközpont számos márka (például az Inditex csoporthoz tartozó Pull&Bear, Behrska, Stradivarius, vagy a Peek & Cloppenburg) első budapesti üzletének is otthont ad, teljes területét bérbe vették még hónapokkal az átadás előtt. A piac legújabb és legnagyobb szereplőjében jelen lenni vonzó lehetőség, még ha annak elhelyezkedése és megnyitásának időpontja nem is volt a legszerencsésebb. Az óriás pláza tömegközlekedéssel nehézkesen közelíthető meg, a Keleti és a Stadionok metrómegálló közé esik, átadása pedig egy, a kiskereskedelmi forgalom visszaesésétől terhelt évre esett.

Az elmúlt pár év viszonylagos csendje után mintegy 150 ezer négyzetméternyi pláza – például a kispesti Köki és Neo, a Budai Skála helyén az ING fejlesztése – építését tervezik, vagy kezdték már meg a fejlesztők Budapesten, ezek átadása 2009/2010-re várható. Eközben a vidéki bevásárlóközpontok piacán folyamatban levő fejlesztések összesített volumene is hasonló nagyságrendet képvisel, azonban ebből már a következő hónapokban is készül el: Egerben átadták a Wallis Ingatlan Agria Park bevásárlóközpontját, majd Nyíregyházán, Miskolcon, és Debrecenben (Árkád) is várhatók átadások. A szegedi Árkád 2009-ben nyílik meg a tervek szerint. A következő öt évben 25 bevásárlóközpont építését tervezik országszerte.

Agria Park

A gigantikus bevásárlóközpont-átadással egyidőben a budapesti belváros üzlethelyiségeinek piaca is megélénkült. A Deák Ferenc utcai Fashion Street és a volt ORI székház helyén elkészült V1 – amely irodaterületet és luxus apartmanokat is magában foglal – összesen közel 20 ezer négyzetmétert kitevő új üzleteinek csillogása mellett a Váci utca mellékutcáiban még mindig találhatók üres üzlethelyiségek. Ahogyan az Andrássy úton is, ahol a bérleti díjak a luxusmárkák régóta várt betelepedésére számító tulajdonosok áremelésének köszönhetően elszabadultak. A Louis Vuitton után hamarosan megjelenik a Gucci és a Burberry.

2007-ben a város szélén is jelentős átadásokra került sor. A repülőtér mellett elkészült az AIG 44 ezer négyzetméteres Market Central Ferihegy nevű, már hónapokkal korábban 100%-ban kiadott fejlesztése. Budapest nyugati kapujában elkészült a Premier Outlets Center utolsó üteme (6000 m2), és hasonlóan népszerű volt, mint az első két ütem. Közvetlen szomszédságában hónapokon belül megnyílhat az M1 Outlet Center (16 500 m2), amely a hagyományos „factory outlet center” és a klasszikus bevásárlóközpont ötvözete kíván lenni. A törökbálinti Tópark fejlesztés keretein belül a tervek szerint 2010-re elkészül egy 100 ezer négyzetméteres bevásárlóközpont, és a budaörsi Solaris is jelentős méretű üzlethelyiséggel kíván piacra lépni. A bérleti díjak tekintetében a legmarkánsabb változást az Andrássy út ingatlanainak esetében lehetett megfigyelni. Ezek havi bérleti díja az egy évvel korábbi 25-35 eurós szintről felzárkózott a Váci utca környékén megszokott 40-60 eurós szinthez. A többi részpiac árai nem változtak jelentősen, a legkeresettebb bevásárlóközpontokban 100 eurót, a város szélén található üzletközpontokban átlagosan 20 eurót kérnek négyzetméterenként havonta.

A teljes elemzés illetve további érdekességek itt olvashatók.